ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2019

ΟΛΑ ΜΑΖΙ

Τώρα που έφυγε το καλοκαίρι, καλό είναι να φρεσκάρουμε στη μνήμη μας τα γεγονότα που συνέβησαν στο Παλαιοχώρι με λόγια και φωτογραφίες.

Πλούσιες ήταν φέτος οι πολιτιστικές εκδηλώσεις στο Παλαιοχώρι, στις οποίες πρωτοστάτησε ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Παναγία Κρυφτή». Οργάνωσε με επιτυχία αναβίωση παλιών ομαδικών παιδικών παιχνιδιών στην αυλή του σχολείου, στις οποίες εκτός από τα παιδιά συμμετείχαν και μεγάλα….. παιδιά.
Σχετικά έγραψε η Γεωργία Παν. Πρωτογύρου: «Ενα υπεροχο απογευμα με κεφι και διαθεση για παιχνιδι περασαμε εχθες στο σχολειο του χωριου. Οι παιδικες μας αναμνησεις ζωντανεψαν ξανα, δινοντας νεες στα μικρα μας τα παιδακια, που μετα απο χρονια, (οπως και εμεις) … νοσταλγώντας τες, θα βρισκουν λογους να διοργανωνουν τα παιχνιδια αυτα παλι..συνεχιζοντας την παραδοση! Σας ευχαριστουμε ολους οσους πηρατε μερος! Και του χρονου με υγεια».

Ο ίδιος Σύλλογος οργάνωσε κολυμβητικούς αγώνες στη Μελίντα και μουσικοχορευτική εκδήλωση στο Σταθμό του χωριού. Επίσης ξεκίνησε Δημιουργική Απασχόληση για τα παιδιά, τα οποία θα δημιουργούν και θα μαθαίνουν.

Στις 16 Αυγούστου (Παρασκευή) με τη χορηγία του Δήμου έγινε μουσικοχορευτική εκδήλωση στο «τσαρσί» με την πολύ καλή ορχήστρα «των Μυτιληνιών». Η συμμετοχή του κόσμου ήταν μεγάλη, υστερούσε όμως συγκριτικά με την περσινή την ημέρα της Παναγίας.

Με τεράστια επιτυχία και τη συμμετοχή μεγάλου πλήθους νέων από το Παλαιοχώρι, το Πλωμάρι και τα γύρω χωριά έγινε στη Μελίντα «beach party» (Μπητς πάρτι), μπροστά στο επιβλητικό και εμβληματικό «τ’ Γουτζίλ του μάρμαρου». Το κέφι της νεολαίας, οι υποβλητικοί πολύχρωμοι φωτισμοί, το αισθαντικό περιβάλλον της παραλίας, δημιούργησαν μοναδική ατμόσφαιρα, που παρακολουθούσαν διακριτικά από απόσταση και μεγάλα….. παιδιά.

Με μεγάλη συμμετοχή του κόσμου, από το Παλαιοχώρι και τα γύρω χωριά, γιορτάστηκε η μνήμη του Αγίου Φανουρίου στο Ραχίδι. Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας μοιράστηκε φαγητό.
Ο Σύλλογός μας από τα ισχνά οικονομικά του μέσα, που προέρχονται από τις συνδρομές και προσφορές των μελών και φίλων του, διέθεσε το ποσό των εκατό πενήντα (150,00) ευρώ, στην Εκκλησία του χωριού μας, για συμμετοχή στη δαπάνη διανομής συσσιτίου στον Άγιο Φανούριο Ραχιδίου .

Με την τέλεση αγιασμού στο παλαιό Κοινοτικό Γραφείο, στο αρχοντικό της «Αριστείδινας», εγκαταστάθηκε η νέα Κοινοτική Αρχή. Από τις πρώτες ημέρες οι νέοι Κοινοτικοί Άρχοντες έδωσαν θετικά δείγματα και έδειξαν διάθεση για προσφορά στο γενέθλιο τόπο μας. Επιδόθηκαν σε ένα, άνευ προηγουμένου, έργο καθαριότητας και ευπρεπισμού του Παλαιοχωρίου και του Κοινοτικού Κοιμητηρίου, για το οποίο αξίζουν συγχαρητήρια και το οποίο ελπίζουμε ότι θα διαρκέσει σε βάθος χρόνου. Ειδικά το πλύσιμο των κάδων των απορριμμάτων, των αποχωρητηρίων και των δρόμων του χωριού, με την πολύτιμη συνδρομή του Εθελοντικού Πυροσβεστικού Κλιμακίου Πλωμαρίου, του οποίου ενεργό μέλος αποτελεί ο ιερέας του χωριού μας Χαράλαμπος, ήταν ενέργεια, εκ των ων ουκ άνευ, προκειμένου το χωριό να απαλλαγεί από την αποπνικτική δυσοσμία, ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες.
Ο Σύλλογος μας απέστειλε συγχαρητήριο μήνυμα στο νέο Κοινοτικό Συμβούλιο που έχει ως εξής: «Το διοικητικό συμβούλιο του Συλλόγου Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ» λαμβάνοντας συνεχείς ενημερώσεις για το έργο της καθαριότητας του χωριού μας, από τη νέα Κοινοτική Αρχή, αισθάνεται ευχάριστη έκπληξη, για το έργο που επιτελείται, μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, από την ανάληψη των καθηκόντων των νέων Κοινοτικών Αρχόντων. Εκφράζουμε τα συγχαρητήρια μας για το έργο που επιτελείται και ελπίζουμε στη συνέχιση αυτού, με την ίδια όρεξη, και το επόμενο χρονικό διάστημα και κυρίως κατά τους θερινούς μήνες, που είναι επιτακτικά απαραίτητη η καθαριότητα του χωριού και ειδικά των κάδων των απορριμμάτων και των τουαλετών, λόγω των πολλών επισκεπτών, ώστε το Παλαιοχώρι να αποτελέσει πρότυπο καθαρού χωριού και παράδειγμα προς μίμηση. Δεν θα παραλείψουμε να εξάρουμε και την εθελοντική προσφορά των συγχωριανών μας και του ιερέα του χωριού. Συγχαίροντας και πάλι όλους, όσους συμβάλλουν, με οποιονδήποτε τρόπο, στο επιτελούμενο έργο, όπως αναφέραμε και σε προηγούμενη ανάρτηση, είμαστε διατεθειμένοι να σταθούμε αρωγοί , σε συνεννόηση με τη νέα Κοινοτική Αρχή».
Ο Σύλλογος επιφυλάσσεται να βοηθήσει και οικονομικά την Κοινοτική Αρχή σε ανάλογες δράσεις.

Όπως έχουμε γράψει και άλλοτε τα έσοδα του Συλλόγου προέρχονται αποκλειστικά και μόνο από τις συνδρομές και προσφορές των μελών και φίλων του. Γι’ αυτό πρέπει να αναφέρονται οι προσφορές αυτές, ταυτόχρονα με τα ευχαριστήρια του Συλλόγου προς αυτούς:

150 δολ. Αυστραλ. Παρή Πρωτογύρου-Φέλπα εις μνήμη των γονέων της Ιωάννη και Ειρήνης Πρωτογύρου.
50 ευρώ Βασίλειος Ραφτέλης και Μεταξία Ραφτέλη-Χάλακα εις μνήμη Γρηγορίου, Παναγιώτη και Γεωργίου Χάλακα.
50 ευρώ Δημήτριος και Σουλτάνα Πανανή εις μνήμη των γονέων τους Βασιλείου και Αμερισούδας Πανανή και Ζαφειρίου και Πηνελόπης Χάλακα.
50 δολ. Αυστραλ. Παναγιώτης Ευστρ. Κουτλής εις μνήμη Ευστρατίου και Ειρήνης Κουτλή, Πόρτογλου και Μαρίας Κουτλή και Γρηγορίου Ευστρ. Κουτλή.
20 ευρώ Ευαγγελία Τσιμναδή-Χριστέα εις μνήμη των γονέων της Κωνσταντίνου και Μυρσίνης Τσιμναδή.
20 ευρώ Ευαγγελία Μουχτούρη-Σκαφίδα για το περιοδικό.
15 ευρώ Ηλίας Πανανής για το περιοδικό.
10 ευρώ Χαράλαμπος Γιουβανάκης (ιερέας) για το περιοδικό.
10 ευρώ Διαμάντω Κουτλή-Πανανή για το περιοδικό.
10 ευρώ Δημήτριος Πανανής για το περιοδικό.
10 ευρώ Μελπομένη (Μιλτώ) Χατζηαναγνώστου-Χάλακα για το περιοδικό.

Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα, παιδί, παπούτσια, δέντρο και υπαίθριες δραστηριότητες

ΜΑΝΑ-ΜΗΤΕΡΑ-ΜΑΜΑ
1950. Ήταν δεν ήταν πέντε χρονών. Δεν λογάριαζε όμως ούτε δρόμο ούτε κόπο, προκειμένου να ακολουθεί τη μάνα του. Ανέβαιναν την «πατωμένη» (καλντερίμι) από το Βάθρακα μέχρι το «Ξιπάκ’μα» (τέρμα του καλντεριμιού), που στριφογύριζε ανηφορικά σαν φίδι. Μισή ώρα δρόμο και μετά από μια με μιάμιση ώρα έφθαναν στις «Μαύρες», για να μαζέψουν τα σύκα. Τα «Καματερά», τα «Αυγόσ’κα» και τα «Περκούλια», για να έχουν να φάνε τα παιδιά το γλυκό τους φρέσκο και ξερό. Στην επιστροφή, δυο «καλαθίδες» στα χέρια στους κλειστούς αγκώνες και ένα μεγάλο τραπεζομάντιλο, γεμάτο, στο κεφάλι η μάνα, και το παιδί ανήμπορο να σηκώσει έστω και μια οκά. Με «ξεκουράσματα» έφθαναν στο «Ξεπάκ’μα». Όσο κουραστικό ήταν το καλντερίμι στην ανηφόρα, τόσο δύσκολο ήταν στην κατηφόρα. Και εκεί έγινε το κακό. Ένα γλίστρημα και η μάνα βρέθηκε με τα «μούτρα» στο πλακόστρωτο, αφού τα χέρια κρατούσαν τα καλάθια. Μάτωσαν τα γόνατα, οι αγκώνες και τα χείλια της μάνας και από τα μάτια της άρχισαν να κυλούν δάκρυα. Μάτωσε και η καρδιά του μικρού παιδιού, αλλά δεν έπρεπε να του αποφανεί. Έπρεπε να παρηγορήσει τη μάνα. Και το βρήκε: «Έλα μάνα μην κλαις και εγώ όταν μεγαλώσω θα σε ξεκουράσω. Θα αγοράσω αυτοκίνητο και θα σε πηγαίνω όπου θέλεις. Θα κάνω ένα μεγάλο σπίτι στην πόλη με κήπο και πολλά φώτα, (αν και ο μικρός δεν είχε δει ποτέ ηλεκτρικά φώτα) και θα πατάς τα κουμπιά και θα γίνεται η νύχτα μέρα. Και θα λες αυτό είναι το σπίτι του γιου μου;» Το δάκρυ της κουρασμένης και τραυματισμένης μάνας κόπηκε μαχαίρι και ένα χαμόγελο άνθισε στα χείλη της, με τα λόγια του ονειροπαρμένου μικρού γιου της και ενώ μάζευαν από το δρόμο τα σκορπισμένα σύκα. Ο μικρός κράτησε την υπόσχεσή του. Σ’ αυτό το σπίτι, χαμογελώντας, φέρνοντας στη μνήμη της τα λόγια του μικρού της γιου, άφησε η μάνα την τελευταία της πνοή.
Αφιερωμένο, με αγάπη, σε όλες τις βασανισμένες και κουρασμένες μάνες του Χωριού μας.
Γιάννης Δημ. Χρυσάφης

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο, στέκεται και κείμενο
Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα και υπαίθριες δραστηριότητες
Η εικόνα ίσως περιέχει: 3 άτομα, άτομα κάθονται και κείμενο

ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ ΣΤΟ ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΙ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΧΡΟΝΙΑ
Η Προυτουμαγιά (Πρωτομαγιά) ήταν μια ξεχωριστή μέρα για το Παλαιοχώρι, που είχε τα δικά του έθιμα. 
Τα παλιά χρόνια το ξεγέλασμα των Παλιοχωριανών με ψέματα γινόταν την Πρωτομαγιά και όχι την Πρωταπριλιά. Επίσης δεν έλειπαν, όπως και σήμερα, τα πονηρά πειράγματα και τα υπονοούμενα μεταξύ ανδρών και γυναικών, αν «έπιασαν το Μάη» και αν θέλουν να πιάσουν το «μαγιόξυλο».

Την παραμονή της Πρωτομαγιάς οι νοικοκυρές έβαζαν το παξιμάδι, που είχαν φτιάξει τη Μεγάλη Πέμπτη, σε βάζο με κρασί και ζάχαρη. Σε ένα πιάτο έβαζαν τρυφερά βλαστάρια από κλήμα και λουκούμια. Όλα μαζί τα έβγαζαν στις «αστρατσιές» (μπαλκόνια) για να τα δουν τα άστρα. Η δοξασία ήταν «ότι τρώμε το λουκούμι, για να είναι γλυκός ο λόγος μας, το βλαστό, για να περνά ο λόγος μας σε όλες τις υποθέσεις, ιδιαίτερα στις προξενιές και το κρασί με το παξιμάδι, ως σώμα και αίμα Χριστού, για προφύλαξη από τις αρρώστιες». Περιμέναμε πώς και πώς να γλυκοχαράξει για να φάμε πρώτα το ξινό βλαστάρι, μετά το παξιμάδι που είχε γίνει «παπάρα» στο γλυκό κρασί και στο τέλος το λουκούμι. Όλα έπρεπε να γίνουν πριν «γκαρίξει» ο γάιδαρος, γιατί αν προλάβαινε, τότε όλες οι «γητειές» πήγαιναν χαμένες.

Από την παραμονή ή και ανήμερα πήγαιναν στα βουνά για να φτιάξουν το μαγιάτικο στεφάνι. Ο στρογγυλός σκελετός αποτελούνταν από ανθισμένες «ασπαρκιές» (σπάρτα), δεντρολίβανο, «αφατσιές» (αφάκες, λαθούρια) ή «καπτούρες» και πάνω κεντούσαν αγριολούλουδα, συνήθως «απιράθις (μαργαρίτες), κλώσσις (ανεμώνες, παπαρούνες) και μιλόχις (μολόχες) και κανένα μαγιάτικο τριαντάφυλλο για μοσχοβολά το στεφάνι. Το στεφάνι το κρέμαγαν στην κάσα της πόρτας ή δίπλα πάνω στον τοίχο ή στο μπαλκόνι και παρέμενε εκεί μέχρι τις 23 Ιουνίου παραμονή του Αη-Γιάννη του «Λιτρουπιού», οπότε αποτελούσε το προσάναμμα στις φωτιές του «Αγ’στρου-Μπουγιάγ’στρου».

Παλιά στα σπίτια που είχαν ξενιτεμένο κρέμαγαν αντί για στεφάνι κλαρί από αγριοσυκιά «ουρνό», που υποδήλωνε τον καημό και την πίκρα της ξενιτιάς, αντί της χαράς του στεφανιού.

Στους καραβοκύρηδες οι ευχές το Μάιο για καλό ταξίδι και οι συμβουλές να προσέχουν περισσότερο ήταν ολόψυχες και επίμονες, γιατί είχαν κατά νου την παροιμία, «του καραβοκύρη η γυναίκα το Μάη μήνα χήρεψε».

Πάντως την παροιμία της αναβλητικότητας την έλεγαν σωστά στο χωριό. «Ζήσι Μάη, να φας τριφύλλ’» και όχι όπως οι «μορφωμένοι», που την παραμόρφωσαν σήμερα σε «ζήσε Μάη μου, να φας τριφύλλι». Τρώει τριφύλλι ο Μάης;

Καλό Μήνα, Καλή Πρωτομαγιά.

Γιάννης Δημ. Χρυσάφης

Η εικόνα ίσως περιέχει: λουλούδι
Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.


Η εικόνα ίσως περιέχει: κείμενο
Η εικόνα ίσως περιέχει: ουρανός, κείμενο, φύση και υπαίθριες δραστηριότητες

Τ’ ΑΓΙΟΥ ΓΙΟΥΡΓΙΟΥ (ΓΕΩΡΓΙΟΥ) ΣΤΟ ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΙ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΧΡΟΝΙΑ

Κοντά στο Παλαιοχώρι υπάρχουν δυο ξωκλήσια αφιερωμένα στη μνήμη του Αγίου Γεωργίου, ένα στα «Λουβιάρ’κα» και το άλλο στη Γαρνάβα.

Η ονομασία «Λουβιάρ’κα» δόθηκε στην περιοχή, γιατί υπήρχαν καταλύματα λεπρών (λουβιάρηδων) πριν την ανακάλυψη της θεραπείας της ασθένειας. Τα παλιά χρόνια ο παπάς του χωριού μας λειτουργούσε τη μέρα της γιορτής στα «Λουβιάρ’κα». Στη Γαρνάβα λειτουργούσε άλλη μέρα.

Μετέπειτα θεωρήθηκαν τα «Λουβιάρ’κα» περιοχή Πλωμαρίου ή Μεγαλοχωρίου και έκτοτε πηγαίνει ιερέας από τα χωριά αυτά και ο ιερέας του Παλαιοχωρίου λειτουργεί στη Γαρνάβα.

Το μεγάλο πανηγύρι τα παλιά χρόνια γινόταν στα «Λουβιάρκα», όπου η μορφολογία του εδάφους και το φυσικό περιβάλλον βοηθούσε στην οργάνωση και πραγματοποίηση εορταστικών εκδηλώσεων. Δυο και, πολλές φορές, τρεις Παλιοχωριανοί καφετζήδες «έστηναν» καφενεία σε κάποιο επίπεδο σημείο της περιοχής, κοντά στο ξωκλήσι και «αγκαζάριζαν» και μια μουσική κομπανία το κάθε καφενείο. Μετά τα πρωινά καφεδάκια, επακολουθούσε ευχάριστο ξεφάντωμα με χορούς και τραγούδια.
Η συμμετοχή από «παναγυριώτες» ήταν πολλή μεγάλη από όλα τα χωριά της επαρχίας Πλωμαρίου. Επειδή δεν υπήρχαν Ι.Χ. ή αγροτικά αυτοκίνητα, η μετάβαση και επιστροφή γίνονταν με τον πατροπαράδοτο τρόπο των υποζυγίων, τα οποία οι προσκυνητές στόλιζαν με πολύχρωμα «χραμέλια» και κρεμούσαν επίσης πολύχρωμα «τρουβαδέλια», στα οποία θα έβαζαν τα «παναγυριώκ’κα» ψώνια. Γιατί υπήρχαν και οι μικροπωλητές. Η «Γληγόρα» από το Παλαιοχώρι οπωσδήποτε, ο Αποστόλης ο Γανώσης και δυο-τρεις άλλοι από άλλα χωριά, πουλούσαν «χαλβά» με μια μεγάλη πίττα με τα μικροσκοπικά πολύχρωμα ζαχαρωτά, που τα παιδιά μάλωναν ποιο θα τη φάει, «παγιαβλέλια», «γαργαλέτα», «νιρουπίστουλα» και άλλα παιχνίδια και «μπιχλιμπίδια».

Η ανθισμένη φύση με κάθε λογής και χρώματος λουλούδια, η κατανυκτική αναστάσιμη λειτουργία, τα πολύχρωμα «χραμέλια» και «τρουβαδέλια», οι χαρούμενες φωνές των παιδιών, οι δυο-τρεις μουσικές, οι φωνές των μικροπωλητών, οι παιχνιδιάρικες φωνές των «κουπιλ’διών» και «κουπιλαριών», ερωτευμένων και μη, που χαριεντιζόντουσαν στις κούνιες δημιουργούσαν μια φανταστική πανηγυριώτικη ατμόσφαιρα. Η γιορτή αυτή ήτανε μια από τις πιο όμορφες γιορτές του χωριού μας, γιατί πολλές φορές γιορταζόταν τη Λαμπροδευτέρα και ήταν αργία και διακοπές των σχολείων.

Τα «κουπιλούδια» και τα «κουπιλάρια» πριν να πάνε στα καφενεία έπαιζαν στις αυτοσχέδιες κούνιες που έφτιαχναν με σχοινιά, που κρεμούσαν από ψηλά πεύκα. Επίσης έπαιζαν «μπιζ» και «του ψ’το τ’ αρνί», παιχνίδια που έδιναν την ευκαιρία για τα «πονηρά τσιμπηματάκια». Μετά πήγαιναν στα καφενεία με τους μεγάλους και χόρευαν μέχρι που νύχτωνε.

Τα παιδιά όργωναν τη γύρω περιοχή για να ανακαλύψουν μέσα στους δίχρωμους «αξίστις» (κίστους-λαδανιές) τα «αξτουβούζια» (κυτίνους), για να απολαύσουν το υπέροχο νέκταρ τους.

Από το τέλος περίπου της δεκαετίας του 1960, οπότε δεν πήγαινε στα «Λουβιάρ’κα» ο ιερέας του Παλαιοχωρίου, οι Παλιοχωριανοί προτιμούσαν το ξωκλήσι της Γαρνάβας και έτσι το πανηγύρι στα «Λουβιάρ’κα» ατόνησε. Από το 1972 που καθιερώθηκε πανηγύρι τη Λαμπροδευτέρα στο Ραχίδι, το γλέντι γινόταν εκεί, είτε συνέπιπτε η γιορτή του Αγίου Γεωργίου με τη Λαμπροδευτέρα, είτε όχι.

Πρέπει να σημειωθεί (αν και είναι γνωστό) ότι αν το Πάσχα τύχει μετά τις 23 Απριλίου, όπως φέτος, η γιορτή του Αγίου Γεωργίου μεταφέρεται τη Λαμπροδευτέρα, λόγω του αναστάσιμου περιεχομένου της λειτουργίας του Αγίου, η οποία, όπως είναι φυσικό, δεν μπορεί να γίνει πριν την Ανάσταση. 
Χρόνια πολλά στις Γεωργίες και στα Γιουργέλια.

Γιάννης Δημ. Χρυσάφης

Η εικόνα ίσως περιέχει: 18 άτομα

Στη φωτογραφία:
Όρθιοι από αριστερά: Μυρσίνη Δημ. Χρυσάφη-Μωραΐτη, Μαρία Ευσταθ. Πανανή (+), Μαρία Βασ. Αμπελικιώτη, Περσεφόνη Κατσαρού-Σαραντινού, Χρήστος Δημ. Χριστέλης(+), Ευπραξία Παν. Κατσαρού (+), Περσεφόνη….. (Περσεφόνα) (+), Μανώλης Δημ. Χριστέλης, Παναγιώτης Δημ.(ξιμπαπούλα) Χρυσάφης, «του Πλέλ’» από το Μεγαλοχώρι, Μυγδάλης Αθαν. Σαραντινός, άγνωστος Δάσκαλος στο Μεγαλοχώρι, Κώστας Ιωάν. Κουρτέλης (δάσκαλος) (+).
Καθιστές δεύτερη σειρά από αριστερά: Ευαγγελία Μουχτούρη-Σκαφίδα, Πέρσα Ψαρού-Αμπελικιώτη, Ειρήνη Κουρτέλη-Τσιμναδή, Παρασκευή Παν. Κατσαρού.
Καθιστές πρώτη σειρά από αριστερά: Ειρήνη Δημ. (ξιμπαμπούλα) Χρυσάφη, Ευαγγελία Χάλακα-Μουχτούρη, Μυρσίνη Γεωργ. Πρωτογήρου, Ειρήνη Ιωάν. (Άνεμος) Λούπου, Δημήτριος Ιωάν. (Άνεμος) Λούπος (+), Ευστάθιος Κουτλής (Σταθάκης δάσκαλος) (+), Γεώργιος Αθαν. Σαραντινός, άγνωστος από Μεγαλοχώρι.

Στις άλλες δύο εικόνες «αξίστις» και «αξτουβούζια».

Η εικόνα ίσως περιέχει: φυτό, λουλούδι, υπαίθριες δραστηριότητες και φύση
Η εικόνα ίσως περιέχει: φυτό, λουλούδι, υπαίθριες δραστηριότητες και φύση

ΛΑΜΠΡΟΔΕΥΤΕΡΑ ΣΤΟ ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΙ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΧΡΟΝΙΑ
Η Λαμπροδευτέρα στο Παλαιοχώρι ήταν μια συνηθισμένη μέρα. Το 1972 μια ομάδα από νέους, αποφασίσαμε να πάμε στο Ραχίδι και να ψήσουμε. Αγοράσαμε δυο αρνιά, κρασιά, μπύρες και αναψυκτικά. Από τα σπίτια πήραμε ψωμιά, αυγά και «κιλουμουκύρ’». Πρωί-πρωί άλλα αγόρια έσκαψαν στον κάμπο του «Ξ’λαγγουριού στου π΄γαδελ’» δυο λάκκους και άλλα μάζεψαν ξύλα για τη φωτιά. Τα κορίτσια μάζεψαν χόρτα, τα έβραζαν και άλλα ετοίμαζαν συκωτάκια με αυγά για πρωινό. Σουβλίσαμε τα αρνιά και με βάρδιες τα αγόρια γύριζαν τη σούβλα. Όσοι δεν είχαν βάρδια έπαιζαν το «ψητό τ’ αρνί» το «μπιζ», χαρτιά ή ποδόσφαιρο. Στη συκιά ή στα πεύκα που υπήρχαν εκεί κάναμε και κούνιες.
Μετά το ψήσιμο των αρνιών και το φαγητό, τα μαγνητόφωνα έπαιρναν φωτιά και άρχιζαν οι χοροί και τα τραγούδια. Ήταν κάτι πρωτόγνωρο και όσοι πληροφορήθηκαν τα συμβαίνοντα άρχισαν να καταφθάνουν στο Ραχίδι σαν θεατές. 
Από τότε καθιερώθηκε κάθε χρόνο το πανηγύρι με τη συμμετοχή πολλών νέων του χωριού και η παρέα μεγάλωσε. Σιγά-σιγά δημιουργήθηκαν και άλλες παρέες των συγχωριανών μας, με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο μέρος του χωριού να ανεβαίνει στο Ραχίδι τη Λαμπροδευτέρα. Αν τύχαινε, όπως φέτος, να συμπέσει η Λαμπροδευτέρα με τη γιορτή του Αγίου Γεωργίου, το γλέντι άρχιζε μετά τη λειτουργία στα «Λουβιάρ’κα». Αν ο καιρός ήταν άσχημος, κρύος και βροχερός, το γλέντι μεταφερόταν στη Μελίντα.
Μετά το 1979 σταμάτησε η οργάνωση «ρεφενέ» γιορτής. Σήμερα κάθε οικογένεια και ομάδες φίλων παίρνουν τα φαγητά τους ή ψήνουν κρέατα σε «πυρομάχια» επί τόπου και συνεχίζουν να διασκεδάζουν στην ίδια τοποθεσία, αλλά με μικρότερη συμμετοχή, λόγω και της μείωσης των κατοίκων με την πάροδο των ετών.

Γιάννης Δημ. Χρυσάφης

Οι φωτογραφίες είναι από Λαμπροδευτέρες διαφόρων ετών.

Στην πρώτη φωτογραφία όρθιος Γιάννης Μωραϊτης (+), ψήστες Στάθης Δημ. Χρυσάφης, Βασίλης Ιωάν. Ξυπτεράς, Δημήτρης Εμμ. Παντελέλης, Γιάννης Γεωργ. Κουτλής (+).

Στη δεύτερη όρθιος Γιάννης Δημ. Χρυσάφης, ψήστης ο Γιώργος Γρηγ. Χάλακας (+) .

Στην τρίτη βόμβα-χαρακίρι Στάθης Χρυσάφης,Βασίλης Ξυπτεράς, Γιάννης Γεωργ. Κουτλής (+), Δημ Παντελέλης, Γρηγόρης Ευστρ. Παντελέλης, Δημήτρης Γεωργ. Μαυραγάνης (Μικές) (+).

Στην τέταρτη διακρίνονται Στάθης Χρυσάφης, Μαρία Γεωργ. Καμπούρη-Ξυπτερά, Γρηγ. Παντελέλης, Καλδής Καλδέλης, Νίκος Δημ. Πρωτόγηρος (Παπάς), Παναγιώτης Βασ. Μαλαμάς (+), Νικ. Δημ. Ανδρόνικος.

Στην πέμπτη Γιάννης Καλδή Κουτλής (+), Γιάννης Δημ. Χρυσάφης, Ζαχαρώ Ιωάν. Ξυπτερά, Λίτσα Καραμπέτσου-Κουτλή, Μαρία Καμπούρη-Ξυπτερά, Γιάννης Γεωργ. Κουτλής (+).

Στην έκτη ο χορός καλά κρατεί. Πέρα από τους ίδιους πιο πάνω διακρίνονται και η Άννα Βασ. Μαλαμά, Γιάννης Θεμ. Σάββας, Παν. Κουτλής (Μποτάκι), Ευστάθιος Ιωάν. Σκυβαλάκης (+).

Στην έβδομη Γιάννης Δημ. Χρυσάφης, Δημ. Τσαραμύρσης (από το Πλωμάρι) (+),Ξενοφών Θεμ. Σάββας (+), Γιάννης Καλδή Κουτλής (+).

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο, στέκεται, παιδί και υπαίθριες δραστηριότητες
Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα, δέντρο, υπαίθριες δραστηριότητες και φύση
Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα, παιδί και υπαίθριες δραστηριότητες
Η εικόνα ίσως περιέχει: 3 άτομα, παιδί, υπαίθριες δραστηριότητες και φύση
Η εικόνα ίσως περιέχει: 2 άτομα, άτομα κάθονται, παιδί και υπαίθριες δραστηριότητες
Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα, δέντρο, γάμος, παιδί, φυτό, υπαίθριες δραστηριότητες και φύση
Η εικόνα ίσως περιέχει: 4 άτομα, , τα οποία χαμογελούν, άτομα κάθονται και υπαίθριες δραστηριότητες
Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα, δέντρο, παιδί και υπαίθριες δραστηριότητες
Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα, υπαίθριες δραστηριότητες και φύση
Η εικόνα ίσως περιέχει: δέντρο, υπαίθριες δραστηριότητες και φύση
Η εικόνα ίσως περιέχει: ένα ή περισσότερα άτομα, υπαίθριες δραστηριότητες και φύση

Χρόνια πολλά!
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΣΤΟ ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΙ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΧΡΟΝΙΑ

Την Αγία και Μεγάλη Κυριακή του Πάσχα γιορτάζουμε τη ζωηφόρο Ανάσταση του Ιησού Χριστού.

Την Κυριακή του Πάσχα στο Παλαιοχώρι ο Εσπερινός γινόταν το πρωί στις 10.00 η ώρα. Γι’ αυτό οι γυναίκες προλάβαιναν να ετοιμάσουν το γεμιστό αρνάκι ή συνήθως κατσικάκι, γιατί όλοι οι Παλιοχωριανοί είχαν τουλάχιστον δύο γίδες. Τα παλιά δύσκολα χρόνια γίνονταν «δανεικές». Όποιων οι κατσίκες γεννούσαν πρώιμα δάνειζαν μία πλάτη κατσικιού το Γενάρη ή Φλεβάρη σε όσους οι δικές τους γεννούσαν όψιμα και αυτοί γύριζαν το δανεικό κρέας το Πάσχα. Το γεμιστό κατσίκι το πήγαιναν στους δύο μεγάλους φούρνους του χωριού και το έπαιρναν το μεσημέρι με τη Λαμπροκουλούρα. Όσοι είχαν δικό τους φούρνο το έψηναν εκεί.

Οι νοικοκυρές σήκωναν την πέτσα της πλάτης και έχωναν μέσα τη γέμιση από ψιλοκομμένα συκωτάκια, κρεμμυδάκια, μαϊντανό, κάστανα (αν εύρισκαν), που αφού τα τσιγάριζαν έριχναν μέσα και λίγο ρύζι. Μετά έραβαν το άνοιγμα, το έβαζαν σε μεγάλο ταψί το αλατοπιπέρωναν, και έριχναν λάδι και γύρω-γύρω πατάτες.

Στις 10.00 η ώρα πήγαιναν σχεδόν όλοι στην εκκλησία για τον Εσπερινό της Λαμπρής, τη «Δευτερανάσταση», όπως έλεγαν. Όλοι φορούσαν κάτι καινούριο και κρατούσαν τις άσπρες λαμπάδες, που είχαν μείνει από το βράδυ της Ανάστασης. Πήγαιναν κυρίως νέοι, αρραβωνιασμένοι, νιόπαντροι και ερωτευμένοι. Ποτέ δεν πήγαιναν όσοι είχαν πένθος, καθώς και γυναίκες που οι άνδρες τους έλειπαν στη ξενιτιά ή για δουλειές.

Το Ευαγγέλιο διαβαζόταν κομμάτια-κομμάτια. Διάβαζε πρώτα ο ιερέας, ο οποίος φορούσε τα πιο όμορφα και λαμπερά άμφιά του, και μετά φοιτητές και γυμνασιόπαιδα, που είχαν σταθεί στα δύο ψαλτήρια, στο δεσποτικό, στο «ξάτο» (γυναικωνίτη) και στον άμβωνα, το διάβαζαν σε ξένες γλώσσες. Αγγλικά, Γαλλικά, Ιταλικά, Αραβικά, Αρμένικα κλπ, που ήταν γραμμένα σε συνόψεις με ελληνικά γράμματα. Ο κόσμος όμως θαύμαζε τους τόσους γλωσσομαθείς του χωριού! Μετά την περικοπή που διάβαζε ο ιερέας, το σύνθημα για τον επόμενο αναγνώστη, ξεκινώντας από το αριστερό ψαλτήρι, άμβωνα, «ξάτο», δεσποτικό, δεξιό ψαλτήρι και πάλι ο ιερέας, έδινε από το Ιερό ο Δημ. Χρυσάφης (Σβήν’), χτυπώντας το σήμαντρο.

Στο τέλος γινόταν η περιφορά της Αναστάσεως σε όλο το χωριό. Προηγούνταν η εικόνα της Ανάστασης πάνω σε μακρύ κοντάρι, τα λάβαρα, τα «παπαδέλια» ντυμένα στα άσπρα, (ενώ τη μεγάλη εβδομάδα ντύνονταν με μαύρες ή μωβ στολές), ο ιερέας με τους ψάλτες και ακολουθούσε το πλήθος του κόσμου. Είναι περιττό να πω ότι σε όλη τη διαδρομή συνεχίζονταν οι «εχθροπραξίες» με ό,τι «φυσέκια και πατλάτσια» είχαν απομείνει και με τις πιστόλες.

Και το ευτράπελο της ημέρας. Τα πυροτεχνήματα, λένε, καθιερώθηκαν από Παλιοχωριανούς. Κάποτε ένας χωριανός μας ακούγοντας ένα τροπάριο της Ανάστασης που λέει «κηρύξατε τοις Αποστόλοις», νόμιζε ότι είπε ο παπάς « κι ρίξατε τις πιστόλις» και έτσι καθιερώθηκαν οι ομοβροντίες την ώρα της Ανάστασης!!

Μέχρι την ώρα του φαγητού στο «τσαρσί και αλλού» γινόταν «αυγοπόλεμος» και όποιος έσπαζε το αυγό του άλλου και από τα δύο μέρη το κέρδιζε. Αλλιώς υπήρχε ισοπαλία και ο καθένας έψαχνε να βρει άλλον με το ίδιο μέρος άσπαστο για να διαγωνιστούν.

Το μεσημεριανό φαγητό ήταν το γεμιστό κατσικάκι με συνοδεία αυγών και «κιλουμουκύρ’», που μετά το φαγητό της νύχτας της Ανάστασης είχε πάρει την «κατιούσα», αφού τα «κουμλιά» είχαν μισοαδειάσει. Ποιος από τους μεγαλύτερους έχει ξεχάσει τη γλύκα που είχε αυτό το γεύμα, ύστερα από νηστεία πενήντα ημερών;
Τα κότσια από τα ποδαράκια του κατσικιού αποτελούσαν αιτία πολέμου μεταξύ των παιδιών, που τα ήθελαν για παιχνίδι. Το κόκκαλο της σπάλας αποτελούσε λαμπρό πεδίο για να επιδείξουν οι γονείς στα παιδιά τις προφητικές δήθεν ικανότητες τους και μετά το «διάβασμα» το τρυπούσαν με μαχαίρι στη μέση του τραγανού (χόνδρου).

Λέγεται ότι τα πολύ παλιά χρόνια στο «καμπούδι» πριν τις σκάλες της εκκλησίας έστηναν ένα σκιάχτρο το Βριό (Εβραίο), που τον πυροβολούσαν με την «τρουμπούνα» (μονό σιδερένιο αυτοσχέδιο σωλήνα με «αφάλη» στο πίσω κλειστό μέρος) και τον έκαιγαν.

Τις απογευματινές ώρες της Λαμπρής όπως και τη Λαμπροδευτέρα οι νέοι έστηναν κούνιες, συνήθως στη «Φούσα» ή στη «Βίγλα». Από ψηλό πλαγιαστό κλαδί ελιάς κρεμούσαν σχοινιά και έδεναν ένα μακρύ σανίδι. Κάθονταν δυο-δυο τα «κουπιλούδια» και οι φιλενάδες τους ή τα «κουπιλάρια» τα κουνούσαν και όλοι τραγουδούσαν:
– Πάνω στην κούνια κάτσανε τέσσερα μαύρα μάτια,
– τέσσερα χείλια κόκκινα και δυο κορμιά δροσάτα.
Μετά από πέντε λεπτά έπρεπε να ανέβουν άλλα κορίτσια στην κούνια, γι’ αυτό τους το υπενθύμιζαν με το δίστιχο:
«Του γυαλί του λεν’ κρουστάλ’, βγάτει σεις να κάτσουν τσ’ άλλ’».
Ήταν μια ευκαιρία συνεύρεσης των νέων του χωριού, όπου τα πειράγματα και τα ερωτικά υπονοούμενα έδιναν και έπαιρναν.

Μετά το χτίσιμο του καφενείου «του Λούπου» το βράδυ της Λαμπρής γινόταν μεγάλο γλέντι με μουσική.

Όλη τη μέρα της Λαμπρής και μέχρι την παραμονή της Αναλήψεως οι Παλιοχωριανοί χαιρετούν με το «Χριστός Ανέστη» και απαντούν «Αληθώς Ανέστη».

Οι μέρες της Μεγάλης Εβδομάδας και κυρίως της Λαμπρής περνούσαν ευχάριστα, ξένοιαστα και με κατάνυξη, γι’ αυτό όταν άρχιζαν οι δουλειές άκουγες συχνά τη φράση «Αχ τσι να ήταν κάθι μέρα Λαμπρή». Όπως και σήμερα, έτσι και τότε σε όποιο καλοπερασάκια συναντούσε δυσκολίες, του έλεγαν «Αμ κι θαρρείς πους πάντα είνι Λαμπρή;»

Γιάννης Δημ. Χρυσάφης

Η εικόνα ίσως περιέχει: ουρανός, υπαίθριες δραστηριότητες, νερό, κείμενο και φύση
Η εικόνα ίσως περιέχει: 8 άτομα
Η εικόνα ίσως περιέχει: 2 άτομα

Στην αγορά.

Παύση-1:22Επιπλέον οπτικές ρυθμίσειςΈναρξη της δυνατότητας «Παρακολούθηση και κύλιση»Πατήστε για μεγέθυνσηΕπανέναρξη

32Απήχηση4Αλληλεπιδράσεις

Προώθηση δημοσίευσης2Παναγιώτης Καραμπάσης και Tetradi Panagiota1 κοινοποίηση

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»Μου αρέσει!Δείτε περισσότερες αντιδράσειςΣχόλιοΚοινοποιήστε

Σχόλια
Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου "Η ΜΕΛΙΝΤΑ"

Γράψτε ένα σχόλιο…

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»

Δημοσιεύτηκε από Γιάννης Χρυσάφης · 28 λεπτά · 

Η περιφορά του Επιταφίου χθες στο Παλαιοχώρι βιντεοσκοπημένη από τον Πωλ Σάββα. Ευχαριστούμε. Και του χρόνου με υγεία. «Λαγκαδούρα» Επακολουθούν και άλλα βίντεο.

Αναπαραγωγή-0:36Επιπλέον οπτικές ρυθμίσειςΈναρξη της δυνατότητας «Παρακολούθηση και κύλιση»Πατήστε για μεγέθυνσηΕπανέναρξη

95Απήχηση21Αλληλεπιδράσεις

Προώθηση δημοσίευσης5Nicki Antoniou, Nestoras Mpourous Afroditi Linardou και 3 ακόμη1 σχόλιο3 κοινοποιήσεις

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»Μου αρέσει!Δείτε περισσότερες αντιδράσειςΣχόλιοΚοινοποιήστε

Σχόλια

Πιο σχετικά

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου "Η ΜΕΛΙΝΤΑ"

Γράψτε ένα σχόλιο…

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»

Δημοσιεύτηκε από Γιάννης Χρυσάφης · 11 ώρες · 

ΜΕΓΑ ΣΑΒΒΑΤΟ ΣΤΟ ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΙ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΧΡΟΝΙΑ
Το Μέγα Σάββατο γιορτάζουμε τη θεόσωμο ταφή και την κάθοδο στον Άδη του Ιησού Χριστού.
Το πρωί πολλοί Παλιοχωριανοί πήγαιναν στην εκκλησία για να κοινωνήσουν και για να παρακολουθήσουν τον εσπερινό, «την πρώτη ανάσταση», που είχε κάποιες ιδιαιτερότητες. Αφού έψαλλαν όλοι μαζί «τον Κύριον υμνείτε και υπερυψούτε εις πάντας τους αιώνας», μετά τον Απόστολο γινόταν ο χαμός μέσα στην εκκλησία. Έβγαινε ο ιερέας από το Ιερό, κρατώντας ένα μ…Συνεχίστε την ανάγνωση

111Απήχηση10Αλληλεπιδράσεις

Προώθηση δημοσίευσης5Βασιλικη Σπυρακη, Vaggelis Moraitis και 3 ακόμη1 κοινοποίηση

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»Μου αρέσει!Δείτε περισσότερες αντιδράσειςΣχόλιοΚοινοποιήστε

Σχόλια
Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου "Η ΜΕΛΙΝΤΑ"

Γράψτε ένα σχόλιο…

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»

Δημοσιεύτηκε από Γιάννης Χρυσάφης · 11 ώρες · 

ΝΟΕΡΑ ΣΤΟ ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΙ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

Η Μεγαλοβδομάδα είναι η πιο καλή περίοδος για να μπορέσει κανείς να απολαύσει το Παλαιοχώρι λουλουδιασμένο. Να νιώσει την κατάνυξη των «αγρυπνιών» στην Ευαγγελίστρια. Να απολαύσει την Αγκαθερή, πίσω από ένα βάζο αγριολούλουδα. Να μαζέψει «σβρουνιές και πιντάνιβρα». Να βγάλει σαλέπι από τα «τουρκέλια» και βολβούς από τα μπλε «ζουμπ’ λέλια». Να ξαπλώσει πάνω στα πολύχρωμα χαλιά από τριφύλια, «ασπουρδίλ’ (ασφόδελους), «αξίστις» (κύστους), …Δείτε περισσότερα+24

474Απήχηση184Αλληλεπιδράσεις

Προώθηση δημοσίευσης35Σύλλογος Νεοχωριτών Μπορός, Μυρσίνη Κουντζή και 33 ακόμη7 κοινοποιήσεις

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»Μου αρέσει!Δείτε περισσότερες αντιδράσειςΣχόλιοΚοινοποιήστε

Σχόλια
Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου "Η ΜΕΛΙΝΤΑ"

Γράψτε ένα σχόλιο…

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»

Δημοσιεύτηκε από Γιάννης Χρυσάφης · 20 ώρες · 

Ο Σύλλογός μας εύχεται στους απανταχού της γης Παλαιοχωριανούς Λέσβου και σε όλο τον κόσμο «Χρόνια Πολλά με υγεία, ειρήνη, αγάπη και προσωπική και οικογενειακή ευτυχία. Καλό Πάσχα, Καλή Ανάσταση.

544Απήχηση123Αλληλεπιδράσεις

Προώθηση δημοσίευσης37George Koutsouradis, Theodossios Chatzilaskaris και 35 ακόμη2 σχόλια6 κοινοποιήσεις

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»Μου αρέσει!Δείτε περισσότερες αντιδράσειςΣχόλιοΚοινοποιήστε

Σχόλια

Πιο σχετικά

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου "Η ΜΕΛΙΝΤΑ"

Γράψτε ένα σχόλιο…

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»

Δημοσιεύτηκε από Γιάννης Χρυσάφης · 23 ώρες · 

Μόλις λάβαμε από τον Ιερέα του Παλαιοχωρίου Χαράλαμπο Γιουβανάκη, και τον ευχαριστούμε, τις φωτογραφίες του σημερινού (26 Απριλίου 2019) υπέροχου Επιταφίου της Ευαγγελίστριας. Είμαστε νοερά εκεί.
Γιάννης Δημ. Χρυσάφης

892Απήχηση173Αλληλεπιδράσεις

Προώθηση δημοσίευσης47Marianna Hrissis, Maria Andrianakou και 45 ακόμη3 σχόλια3 κοινοποιήσεις

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»Μου αρέσει!Δείτε περισσότερες αντιδράσειςΣχόλιοΚοινοποιήστε

Σχόλια

Πιο σχετικά

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου "Η ΜΕΛΙΝΤΑ"

Γράψτε ένα σχόλιο…

Δείτε 1 ακόμη σχόλιο

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»

Δημοσιεύτηκε από Γιάννης Χρυσάφης · Χθες στις 12:08 μ.μ. · 

ΤΟ ΜΟΙΡΟΛΟΪ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ

Το μοιρολόι της Παναγίας το έλεγαν οι γυναίκες του Παλαιοχωρίου γύρω από τον Επιτάφιο, το απόγευμα της Μεγάλης Παρασκευής, πριν την βραδινή ακολουθία. Το δημοσιεύω όπως το βρήκα γραμμένο από τη μητέρα μου Μαρία Δημ. Χρυσάφη, με πολλές φράσεις γραμμένες στην ντοπιολαλιά.

– Σήμερα μαύρος ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα. Σήμερα εσταυρώσανε τον πάντων Βασιλέα….Συνεχίστε την ανάγνωση

147Απήχηση20Αλληλεπιδράσεις

Προώθηση δημοσίευσης10Ρούλα Βλαχοπούλου, Grhgorhs Pantelelhs και 8 ακόμη1 κοινοποίηση

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»Μου αρέσει!Δείτε περισσότερες αντιδράσειςΣχόλιοΚοινοποιήστε

Σχόλια
Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου "Η ΜΕΛΙΝΤΑ"

Γράψτε ένα σχόλιο…

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»

Δημοσιεύτηκε από Γιάννης Χρυσάφης · Χθες στις 11:58 π.μ. · 

Όπως σε κάθε μέρος της Ελλάδας έτσι και οι Παλιοχωριανοί είχαν τους παρακάτω δικούς τους στίχους, με μικρές παραλλαγές, για να περιγράψουν, εν συντομία, αυτά που διαδραματίζονταν τη Μεγάλη Εβδομάδα:

Μεγάλη Δευτέρα: Μεγάλη μαχαίρα.
Μεγάλη Τρίτη: Μεγάλη κρίση.
Μεγάλη Τετάρτη: Μεγάλη ζάλη….Δείτε περισσότερα

116Απήχηση8Αλληλεπιδράσεις

Προώθηση δημοσίευσης3Babis Lianos, Μαρία Απαλοδήμα και 1 ακόμη1 κοινοποίηση

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»Μου αρέσει!Δείτε περισσότερες αντιδράσειςΣχόλιοΚοινοποιήστε

Σχόλια
Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου "Η ΜΕΛΙΝΤΑ"

Γράψτε ένα σχόλιο…

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»

Δημοσιεύτηκε από Γιάννης Χρυσάφης · Χθες στις 11:24 π.μ. · Leon Fragulis24 Απριλίου στις 8:15 π.μ.

Σύγχρονες Σταυρώσεις…

Η πρώτη εικόνα αναφέρεται στην παιδοφιλία στο Βατικανό.
Η δεύτερη εικόνα αναφέρεται στη σεξουαλική κακοποίηση των παιδιών στην Ταϊλάνδη …Δείτε περισσότερα

285Απήχηση50Αλληλεπιδράσεις

Η προώθηση δεν είναι δυνατή7Βασίλειος Γκρέζος, Γιώργος Μαλαμάς και 5 ακόμη3 κοινοποιήσεις

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»Μου αρέσει!Δείτε περισσότερες αντιδράσειςΣχόλιοΚοινοποιήστε

Σχόλια
Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου "Η ΜΕΛΙΝΤΑ"

Γράψτε ένα σχόλιο…

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»

Δημοσιεύτηκε από Γιάννης Χρυσάφης · Χθες στις 2:02 π.μ. · 

ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΣΤΟ ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΙ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΧΡΟΝΙΑ
«Τη Αγία και Μεγάλη Παρασκευή, τα άγια και σωτήρια και φρικτά Πάθη του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού επιτελούμεν. Ζων ει Θεός συ και νεκρωθείς εν ξύλω, ω νεκρέ και Θεού ζώντος Λόγε».

Το βράδυ της Μ. Πέμπτης μετά την ακολουθία πολλές γυναίκες με τη βοήθεια και δύο-τριών ανδρών άρχιζαν να στολίζουν το κουβούκλιο του επιταφίου της Ευαγγελίστριας, με τα αγριολούλουδα που είχαν μαζέψει οι νέες και οι νέοι, ώστε να ε…Συνεχίστε την ανάγνωση

995Απήχηση293Αλληλεπιδράσεις

Προώθηση δημοσίευσης73Kwnstantinos Xaldezos, Emanuel Karavas και 71 ακόμη3 σχόλια7 κοινοποιήσεις

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου «Η ΜΕΛΙΝΤΑ»Μου αρέσει!Δείτε περισσότερες αντιδράσειςΣχόλιοΚοινοποιήστε

Σχόλια

Πιο σχετικά

Σύλλογος Παλαιοχωριτών Λέσβου "Η ΜΕΛΙΝΤΑ"

Γράψτε ένα σχόλιο…

Δείτε 1 ακόμη σχόλιοΔείτε περισσότεραΣυνομιλία (17)

Η περιφορά του Επιταφίου χθες στο Παλαιοχώρι βιντεοσκοπημένη από τον Πωλ Σάββα. Ευχαριστούμε. Και του χρόνου με υγεία. «Λαγκαδούρα» Επακολουθούν και άλλα βίντεο.

Παύση-0:49Επιπλέον οπτικές ρυθμίσειςΈναρξη της δυνατότητας «Παρακολούθηση και κύλιση»Πατήστε για μεγέθυνση